Social Items

Jangkitan Kuman Semasa Mengandung Boleh Menyebabkan Kematian Bayi Selepas Lahir

Jangkitan kuman ini boleh merebak ke seluruh peredaran darah dan boleh menyebabkan kematian kepada ibu. Sangat jarang GBS boleh menyebabkan penyakit serius dan menyebabkan kematian kepada bayi yang baru lahir.


Spina Bifida Portal Myhealth

Kencing manis semasa hamil menjejaskan kira-kira 4 di kalangan ibu hamil.

Jangkitan kuman semasa mengandung boleh menyebabkan kematian bayi selepas lahir. Akibat organ tubuh yang belum matang sepenuhnya bayi terdedah dengan pelbagai komplikasi. Ini dipanggil kekuningan secara fisiologi atau normal. Berjumpalah doktor yang berpengalaman.

Daripada senarai yang akan diceritakan di bawah ada sesetengah makanan kena kurangkan makan. Makanan perlu elak semasa mengandung ini penting kepada semua ibu-ibu yang mengandung supaya dapt mengelakkan dari perkara yang tidak diingini berlaku pada Sis dan bayi. Jarang-jarang kuman ini akan berjangkit kepada bayi yang boleh meyebabkan jangkitan paru-paru yang teruk selepas lahir.

Bagi si kecil lahir saja ke dunia sudah cukup mencabar. Semasa lahir ibu yang membawa kuman GBS ini boleh memindahkan kuman tersebut kepada bayinya. Kini kadar kematian bayi disebabkan jangkitan kuman GBS adalah kurang dari 5.

Kebiasaannya tindakan segera yg akan diambil ialah melakukan pembedahan caesarean bagi mengeluarkan bayi. Ini memudahkan ibu mendapat jangkitan. Neonatal jaundice atau bayi kuning boleh mencecah sehingga 60 kelahiran.

Kadar kematian bayi untuk jangkitan awal kuman GBS early onset sebelum pengenalan rutin antibiotik ketika bersalin adalah sehingga 55. GDM biasanya boleh dikesan antara minggu ke-28 dan minggu ke-34 kehamilan bayi dan biasanya akan hilang selepas bayi dilahirkan. Oleh itu tidak hairanlah ramai bayi yang terkena kuning selepas 3 hari kelahiran.

Jangkitan semasa hamil boleh merebak kepada bayi dan menyebabkan komplikasi yang dinamakan congenital toxoplasmosis tapi ini cuma berlaku pada 30-40 wanita yang terkena jangkitan kuman ini. Tanda kencing kotor semasa mengandung. Air ketuban pecah awalpra-matang.

Oleh itukencing manis semasa hamil adalah bersifat sementara. Dengan ini amalan penjagaan berasingan untuk ibu dan bayi baru lahir ditubuhkan. Jangkitan kuman di dalam rahim boleh berlaku selepas bersalin kerana sistem pertahanan ibu mengandung dan semasa dalam pantang pueperium rendah.

Jangkitan kuman itu boleh merebak ke seluruh peredaran darah dan boleh menyebabkan kematian. Bayi baru lahir dan bayi boleh mendapatkan staphylococcus bersama dengan susu ibu air minuman dan air di mana ibu bapa bercampur susu. Bayi yang diberikan makanan pelengkap boleh dijangkiti selepas makan tenusu dan produk lain yang mana orang yang membawa bakteria itu bersentuhan.

Ada 2 cara dimana ia boleh meragut nyawa. Penjagaan bersama atau sebilik ibu dan bayi ataupun penjagaan berasingan selepas kelahiran bayi merupakan amalan tradisional dalam pelbagai budaya. Jangkitan toxoplasmosis boleh menyebabkan keguguran kematian bayi didalam kandungan masalah penglihatan pada bayi otak bengkak dan kejadian.

Ia adalah komplikasi yang serius semasa hamil. Bayi dikatakan matang jika lahir di antara 37 ke 42 minggu usia kandungan. Jangkitan paru-paru yang teruk.

Jika bayi dilahirkan sebelum 37 minggu usia kandungan ia dikatakan kelahiran pramatang. Jadi berhati-hati ketika mendengar nasihat kawan. Bayi yang dikandung juga mengalami kesan yang teruk jika ibu yang hamil mengalami komplikasi ini.

Jangkitan GBS kepada bayi boleh jadi seawal sejurus selepas kelahiran sehingga 90 hari selepas kelahiran. Jangkitan toxoplasmosis boleh menyebabkan keguguran kematian bayi didalam kandungan masalah penglihatan pada bayi otak bengkak dan kejadian. Inilah yang paling ditakuti dan kerap berlaku.

Ini berlaku di kalangan ibu yang tidak mempunyai kencing manis sebelum hamil. Jangkitan paru-paru yang teruk boleh berlaku apabila tidak dirawat dengan cepat ataupun jangkitan kuman tersebut berpunca daripada kuman yang berbahaya seperti Streptococcus pneumoniae. Jika anda positif untuk kumpulan B strep doktor anda akan memberi anda antibiotik IV semasa bersalin.

Sesetengah jangkitan boleh menyebabkan ibu jatuh sakit teruk dan ia boleh memberi komplikasi seperti lahir pra-matang pre-term labour. Walaupun kes-kes ini luar biasa GBS merupakan punca jangkitan yang teruk kepada bayi yang baru dilahirkan terutamanya pada minggu pertama selepas kelahiran ia yang mana ia dikenali sebagai jangkitan permulaan awal. Kebanyakan bayi dilahirkan dalam lingkungan 40 minggu usia kandungan.

Komplikasi kepada masalah ini ialah jangkitan kuman pada buah pinggang dinamakan pyelonephritis. Sejak awal abad ke-20 hospital memainkan peranan sebagai tempat lahir bayi di negara-negara perindustrian. Ia boleh mengecewakan jika anda seorang peminat sushi kopi atau penggemar steak.

Rawatan antibiotik akan diberikan kepada wanita berisiko mendapat GBS iaitu meraka yang pernah mengalami pecah ketuban sebelum bersalin kelahiran sebelum 37 minggu demam atau bayi sebelumnya pernah mengalami jangkitan. Keputihan dari faraj bolehjadi jangkitan fungal yang menyebabkan kegatalan atau jangkitan kuman bakteria yang menyebabkan kematian bayi dalam kandungan. Boleh menyebabkan bayi lemas.

Suhaimi jangkitan kuman GBS pada bayi berlaku 1 dalam setiap 2000 kelahiran. Rawatan antibiotik akan diberikan kepada wanita berisiko mendapat GBS iaitu meraka yang pernah mengalami pecah ketuban sebelum bersalin kelahiran sebelum 37 minggu demam atau bayi sebelumnya pernah mengalami jangkitan kuman. Ia boleh menyebabkan kematian.

Semasa hamil ibu-ibu yang positif GBS perlu menghadapi risiko-risiko seperti. Malah lapisan yang menghalang jangkitan kuman daripada masuk ke dalam rahim dan menjangkiti janin juga telah bocor sekali gus boleh menyebabkan janin dan rahim dijangkiti kuman. Ia boleh menyebabkan UTI dan wanita boleh menularkannya kepada bayi baru lahir mereka.

Bayi yang dikandung juga mengalami kesan yang teruk jika ibu yang hamil mengalami komplikasi ini. Jangkitan kuman seperti ini boleh berlaku. Jarang-jarang kuman ini akan berjangkit kepada bayi yang boleh meyebabkan jangkitan paru-paru yang teruk selepas lahir.

Menggunakan krim yang disapukan ke dalam faraj mungkin menyebabkan jangkitan kuman bertambah teruk. Komplikasi kepada masalah kencing kotor semasa mengandung ialah jangkitan kuman pada buah pinggang yang dinamakan pyelonephritis. Doktor anda akan menguji anda untuk bakteria ini sekitar minggu 36 hingga 37 kehamilan.

Bayi yang terjangkit kuman semasa dalam kandungan boleh mendapat congenital pneumonia mengalami kecacatan serius rencatan otak menjadi buta pekak dan juga boleh membawa kepada kematian. Penyebab Utama Kematian Bagi Kanak-Kanak Bawah 5 Tahun. Dididihkan tidak membantu kerana kuman mendidih tidak takut.

Jangkitan semasa hamil boleh merebak kepada bayi dan menyebabkan komplikasi yang dinamakan congenital toxoplasmosis tapi ini cuma berlaku pada 30-40 wanita yang terkena jangkitan kuman ini. Kematian sebelum lahir. Bayi pra-matang lebih cenderung terkena kuning sebanyak 80 daripada bayi lahir cukup bulan.


9 Tanda Bayi Terkena Jangkitan Dek Kuman Miss V Rektum Ibu Ketika Dilahirkan Bahaya Dibiarkan Sinar Plus


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar