Social Items

Hukum Solat Sunat Selepas Witir

Tidak witir bersama imam. Ia perlu dilakukan dalam rakaat yang ganjil bergantung kepada kemampuan seseorang.


Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Adakah Boleh Melakukan Solat Sunat Lain Selepas Solat Witir Rujuk Sumber Asal Https Bit Ly 2sjtgbl Album Infografik Https Bit Ly Albumi Graphf Album Infografik Edisi Ramadan Https Bit Ly Albumi Graphframadan

Selepas solat sunat selepas Isyak saya lihat ramai jemaah solat sunat witir satu rakaat.

Hukum solat sunat selepas witir. Solat 2 rakaat satu salam dan kemudian ditambah 1 rakaat dengan satu salam. PEMBAHAGIAN SOLAT SUNAT RAWATIB MUAKKAD 2 rakaat sebelum Subuh 2 rakaat sebelum Zohor 2 rakaat selepas Zohor 2 rakaat selepas Maghrib 2 rakaat selepas Isyak 4. Hadis Riwayat Imam Tirmizi - Diriwayatkan oleh Nabi SAW bahawa solat witir itu 13119753 dan 1 rakaat.

Wahai ahli Al-Quran kerjakanlah Solat Witir sebab Allah itu Witir Ganjil Maha Esa dan suka sekali kepada ganjil Riwayatkan oleh Ahmad Ash hab al-Sunan al-Turmudzi dan Hakim. Wahai ahli al-Quran kerjakanlah solat Witir sebab Allah itu Witir Maha Esa dan suka sekali kepada Witir Hadis Riwayat Ahmad Rakaat Solat Sunat Witir. Dalam mazhab Syafie pandangan yang paling asah sahih adalah dengan menadah kedua tapak tangan ketika membaca doa qunut lalu tidak menyapu muka selepas habis.

Tidak perlu melakukan solat sunnat membuka witir dsb. Contohnya selepas sunat tarawih saya terus melakukan sunat witir namun begitu pada pertengahan malam saya bangun untuk melakukan tahajud seterusnya witir. Solat Sunat Witir boleh dikerjakan 1 3 5 7 9 atau yang paling banyak adalah 11 rakaat.

Di dalam madzhab Hanafi hukum melakukannya adalah wajib. 1 Assalamualaikum ustaz bolehkah kita melakukan 2 kali solat sunat witir dalam satu malam. Mengikut Mazhab Maliki dan Hanafi tidak sah solat witir 1 rakaat.

Berapakah rakaat 1 solat witir. Kesimpulannya kami memilih pandangan bahawa qadha solat sunat yang terikat dengan waktu seperti solat sunat dua hari Raya solat sunat rawatib dan solat sunat witir sunat untuk digantikan jika tertinggal. Selepas habis solat Tarawih kita mendirikan pula solat sunat witir iaitu solat penutup untuk tarawih.

Setelah selesai mengerjakan solat terawih sebanyak 8 rakaat diikuti pula dengan solat witir sebanyak 3 rakaat. Solat sunat Witir tidak genap rakaatnya iaitu boleh didirikan sama ada dengan satu tiga lima tujuh sembilan atau paling banyak 11 rakaat. Bolehkah witir dilakukan satu rakaat sahaja.

Paling kurang kena buat 3 rakaat. Bolehkah witir dilakukan satu rakaat sahaja. Sunat Witir ini ditunaikan secara berjemaah.

Di dalam hadith tidak membuat syarat berzikir itu dengan pendekkah atau panjangkah maka ia adalah bebas tanpa ada seorang pun ulamak yang melarang pendek atau panjang. Hukum solat witir mengikut Mazhab Syafie adalah sunat tetapi melihat kepada kelaziman atau kebiasaannya ibadah solat terawih diakhiri dengan solat witir. Selepas solat sunat selepas Isyak saya lihat ramai jemaah solat sunat witir satu rakaat.

Selawat dan salam ke atas Nabi SAW keluarga. Rasulullah saw bersabda yang bermaksud. Solat Witir sangat digalakkan untuk dilakukan berdasarkan hadis Nabi Muhammad saw.

Sesungguhnya Allah itu witir ganjil dan Dia menyukai witir maka lazimkanlah solat witir wahai ahli Al-Quran Hadis Riwayat Abu Dawud dan Tirmizi. Akan tetapi jika ingin mengerjakan solat sunat selepasnya witir maka Imam Nawawi rh. Solat sunat witir boleh dilakukan sekadar 1 rakaat.

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud. Solat sunat witir merupakan sesuatu yang sangat dituntut. Kesimpulannya sebaik2nya adalah solat witir itu adalah penamat solat sunat.

Solat sunat tahajud merupakan salah satu solat yang dilakukan sewaktu qiamullail selain solat sunat hajat dan solat sunat taubat. Cara Solat Sunat Witir. Jawapan Alhamdulillah pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua.

Ketika hendak mendirikan solat sunat witir ini ada segelintir orang bangun dan tidak solat berjemaah kerana pada tengah malam nanti hendak bangun berqiyammulai. GHAIRU MUAKKAD 2 rakaat sebelum Zohor 2 rakaat selepas Zohor 4 rakaat sebelum Asar 2 rakaat sebelum Maghrib 2 rakaat sebelum Isyak PENJELASAN DAN DASAR HUKUM SOLAT. Ia juga boleh dilakukan 3 rakaat 5 rakaat 7 rakaat 9 rakaat atau 11 rakaat.

Solat witir bersama imam kemudian apabila bangun Qiamullail lakukan solat sunat tanpa solat witir. Di dalam madzhab Shafie hukum melakukan solat witir adalah sunat muakad iaitu sangat dituntut melakukannya. Jika witir itu dilakukan 3 rakaat terdapat 2 cara yang ditunjukki oleh sunnah iaitu.

Selepas solat jemaah lima waktu harus seseorang atau jemaah untuk berzikir atau berwirid samada dengan panjang atau pendek. Qunut dilakukan selepas bangun daripada ruku pada rakaat terakhir. Ada yang solat 8 rakaat 20 rakaat dan lain-lain.

Sekurang-kurang solat Witir ialah satu rakaat tetapi makruh melakukannya satu. Solat witir selepas terawih. Adapun solat sunat kerana peristiwa atau keadaan tertentu seperti solat sunat gerhana maka ia tidak boleh digantikan.

Bagi solat witir dan qunut nazilah pula ia hanya sunat juga. Mengikut Mazhab Syafie 1 rakaat solat witir pun sah. Soalan Assalamualaikum SS Dato.

Solat Sunat Witir merupakan solat sunat yang dilakukan selepas solat Isyak kebiasaannya dirangkaikan dengan solat Sunat Tarawih. Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam. Hukum mengerjakan melaksanakan solat terawih adalah sunat Muakkad yang sangat dituntut dikerjakan oleh orang-orang Islam lelaki dan perempuan pada tiap-tiap malam bulan Ramadan sama ada secara berseorangan atau berjemaah.

Menjawab persoalan di atas kami nukilkan kenyataan daripada pengarang kitab al-Fiqh al-Manhaji 1527-529 yang menyebut. Cara Solat Witir 3 Rakaat. Antara sunnah lain selepas selesai solat-solat sunat ini ialah menunaikan solat sunat witir sama ada satu tiga atau lima rakaat.

Sesungguhnya Allah itu witir ganjil dan Dia menyukai witir maka lazimkanlah solat witir wahai ahli. Sunat Witir ini ditunaikan sepertimana solat sunat lain namun dengan bilangan rakaat ganjil. Dilakukan sebanyak 2 rakaat dengan satu salam dan diakhiri dengan 1 rakaat atau 3 rakaat dengan 1 salam 1 tahiyyat 1 salam tiada tahiyyat awal.

Secara ringkasnya berikut adalah cara solat witir 3 rakaat yang mudah. Menurut kebiasaan umum orang-orang Islam di Malaysia menunaikan sembahyang sunat Witir selepas sembahyang sunat Tarawih sebanyak 3 rakaat. Dibolehkan dan bukan Makruh hukumnya al-Majmu Sharh Muhazzab 3512.

Solat Sunat Witir merupakan sunat muakkad yang amat penting dan digalakkan melakukannya. Solat ini adalah solat yang dilakukan setelah habis melakukan semua ibadah harian kita. Solat witir ini juga dilakukan bagi yang tidak sempat untuk bangun malam mengerjakan solat sunat atau qiamullail.

Solat Witir boleh dikerjakan 1 rakaat 3 5 7 9 atau paling banyak 11 rakaat. Solat Tarawih sunat dikerjakan di masjid surau dan lain-lain tempat solat orang-orang Islam. Biasanya 2 rakaat dgn 1 salam.

Menurut kebiasaan umum orang-orang Islam di Malaysia menunaikan solat sunat Witir selepas solat sunat Tarawih sebanyak tiga rakaat sahaja dengan dua salam. Dalam masa yang sama dia akan mendapat pahala solat bersama imam hingga selesai. Ini berdasarkan dalil larangan dua witir dan dalil bolehnya solat sunat selepas witir di atas.


Jom Masak Cara Solat Tarawih Di Rumah Sedihnya Andai Corona Virus Tak Selesai Dan Andai Kita Tak Dpt Tarawih Di Masjid Jom Baca Cara2 Nak Buat Solat Terawih Di Rumah Solat


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar